Liderzy Akademii Enklawy – innowacyjny program edukacji dla przedsiębiorczości

Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Spółdzielczości i Przedsiębiorczości Lokalnej WAMA-COOP realizuje partnerską rolę we wdrażaniu innowacji społecznej pod nazwą „Liderzy Akademii Enklawy”. To półroczny program edukacji dla przedsiębiorczości, skierowany do młodzieży 15-19 lat, mieszkającej i uczącej się w Mrągowie, a jednocześnie jedna z 10 innowacji testowanych obecnie w Polsce w ramach Konkursu grantowego TransferHUB od edukacji do zatrudnienia jako część projektu „TransferHUB – generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej”, który realizują: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych w partnerstwie z PwC Sp. z o.o. oraz Fundacją Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” w ramach programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, finansowanego z Funduszy Europejskich.

W proces testowania innowacji w Mrągowie zaangażowanych jest wiele podmiotów. Realizatorem pilotażu jest Fundacja Alternatywnej Edukacji „ALE”, a partnerują jej ponadto: Urząd Miejski w Mrągowie, I Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół Nr 2, Zespół Szkół Zawodowych oraz Powiatowy Urząd Pracy w Mrągowie.

W trakcie sześciomiesięcznego projektu 15 uczestników młodzieżowych, ze wsparciem trenerów i doradców, opracuje i zrealizuje konkretne usługi dla pięciu lokalnych przedsiębiorców, którzy zgłoszą swoje zapotrzebowanie, m.in. w obszarach takich jak: promocja i merkating, obsługa klienta, sprzedaż, usługi animacyjne, itd. Koszty usług będą pokryte ze środków grantowych, a ich przygotowanie i realizacja będzie stanowić dla młodzieżowych liderów praktyczny proces edukacyjny. W wyniku udziału w projekcie młodzież nabędzie i rozwinie umiejętności przydatne do dalszego planowania kariery i samodzielnego wejścia na rynek pracy, w tym umiejętności menadżerskie i biznesowe.

Aby nawiązać pierwsze relacje biznesowe z mrągowskimi pracodawcami, zespoły młodzieżowe LAE odbędą cykl warsztatów rozwijających umiejętności przedsiębiorcze, a także indywidualne i zespołowe sesje z doradcami. Następnie zmierzą się z próbą stworzenia własnej oferty i znalezieniem podmiotu, który będzie chciał z niej skorzystać. Młodzież będzie także badała poziom satysfakcji swoich klientów i podejmie rozmowy o możliwych dalszych perspektywach współpracy. Finalnie dla każdego młodzieżowego uczestnika zostanie opracowana Indywidualna Ścieżka Rozwoju, diagnozująca indywidualny potencjał, umiejętności oraz rezultaty udziału w projekcie. Przedsiębiorcom, instytucjom i organizacjom, które zdecydują się na współpracę, zostanie przyznany znak Firmy Przyjaznej Młodzieży, podkreślający społeczną odpowiedzialność biznesu i promujący ich działalność również poza projektem.

Twórcy pilotażowej edycji programu LAE mają nadzieję, że innowacja okaże się na tyle skuteczna, żeby móc ją kontynuować i upowszechniać jako wartościowy program edukacji dla przedsiębiorczości, do realizacji m.in. w szkołach. Możliwe mechanizmy wdrażania widzą także w wojewódzkich, powiatowych i gminnych programach współpracy z organizacjami pozarządowymi.