
Nowoczesne technologie w edukacji dorosłych – wyjazd szkoleniowy Erasmus+ w Atenach
W dniach 18–22 listopada 2024 roku część naszej kadry edukacyjnej miała okazję uczestniczyć w kursie „ICT for Educators” organizowanym stolicy Grecji – Atenach. Szkolenie skupiało się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w pracy z osobami dorosłymi. Wyjazd zrealizowany został w projekcie pn. „Międzynarodowe kompetencje kadry filarem rozwoju organizacji” dofinansowanym z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Był to tydzień intensywnej nauki, wymiany doświadczeń oraz zdobywania nowych kompetencji, który z pewnością przełoży się na jakość prowadzonych przez nas działań edukacyjnych. Kurs nie tylko dostarczył nam praktycznych narzędzi i inspiracji, ale również pozwolił spojrzeć szerzej na rolę technologii w edukacji i konieczność dostosowywania metod nauczania do dynamicznych zmian w cyfrowym świecie.
Cele i założenia kursu
Głównym celem szkolenia było wyposażenie uczestników w umiejętności i wiedzę niezbędną do efektywnego wykorzystywania ICT w edukacji. Omawialiśmy nie tylko konkretne narzędzia, takie jak blogi, podcasty, platformy webinarowe, ale również strategie wdrażania technologii w instytucjach edukacyjnych oraz rolę, jaką odgrywają nauczyciele i trenerzy w procesie cyfrowej transformacji.
Jak pokazują wyniki europejskich badań („Survey of schools: ICT in Education”), mimo coraz większej dostępności technologii, nadal jedną z głównych barier w jej efektywnym wykorzystaniu jest brak odpowiedniego przeszkolenia kadry. Nasz udział w kursie był odpowiedzią na tę potrzebę – pięć dni intensywnej pracy pozwoliło nie tylko pogłębić wiedzę, ale również przećwiczyć konkretne umiejętności w praktyce.
Program szkolenia – dzień po dniu
Dzień 1: Wprowadzenie do ICT w edukacji
Pierwszy dzień poświęcony był integracji uczestników, omówieniu indywidualnych oczekiwań i przedstawieniu głównych zagadnień związanych z ICT. Zastanawialiśmy się nad rolą edukatora w procesie cyfryzacji oraz nad wsparciem, jakie powinno płynąć ze strony instytucji i społeczności. Każdy z uczestników zaprezentował, w jaki sposób technologia wykorzystywana jest w jego organizacji.
Dzień 2: Umiejętności techniczne i narzędzia ICT
Drugiego dnia skupiliśmy się na rozwijaniu umiejętności technicznych. Pracowaliśmy z różnymi typami narzędzi ICT – od prezentacji multimedialnych po platformy wideokonferencyjne. Ćwiczyliśmy tworzenie animowanych pokazów slajdów oraz poznaliśmy zasady organizacji spotkań i szkoleń online.
Dzień 3: Media społecznościowe i źródła informacji
Trzeciego dnia eksplorowaliśmy świat mediów społecznościowych i zasobów online. Uczyliśmy się tworzyć i prowadzić blogi edukacyjne oraz poznawaliśmy różnorodne źródła informacji – od bibliotek cyfrowych po kursy typu MOOC. Zastanawialiśmy się, jak odpowiedzialnie korzystać z treści internetowych w pracy trenerskiej.
Dzień 4: Multimedia w praktyce
Kolejny dzień poświęcony był wykorzystaniu multimediów w edukacji – zdjęć, filmów, mediów społecznościowych. Kluczowym elementem dnia było przygotowanie indywidualnego planu działania, pokazującego, w jaki sposób możemy wdrożyć poznane narzędzia w naszej pracy zawodowej.
Dzień 5: Podsumowanie i ewaluacja
Ostatni dzień obejmował powtórkę najważniejszych treści, ewaluację kursu oraz wręczenie certyfikatów. Był to czas na refleksję nad zdobytą wiedzą i wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami.
Czego się nauczyliśmy?
Podczas kursu pracowaliśmy nad praktycznym wykorzystaniem ICT – od narzędzi wizualnych i multimedialnych po edukację opartą o sztuczną inteligencję (AI), VR i zasoby otwartego dostępu. Poznane przykłady narzędzi AI to zastosowania w edukacji:
ChatGPT, Perplexity, Curipod, Education Copilot, Yippity, Quillbot, PowerPoint Spkr.Coach, Grammarly, Canva Bkgrnd. Remover, YouTube Summary, SlidesAI.io, Adobe Bkgrnd. Remove, Speechify, DALL-E, Canva Magic Write.
Udział w kursie „ICT for Educators” pozwolił nam rozwinąć kompetencje w zakresie stosowania takich narzędzi jak:
- Tworzenia prezentacji: PowerPoint, Google Slides, Prezi,
- Interaktywne platformy: Google Classroom, Moodle, Edmodo,
- Kreowanie filmów: Camtasia, Screencast-O-Matic, OBS Studio,
- Obrazy i infografiki: Canva, Adobe Spark,
- Filmy: YouTube,Vimeo,
- Interaktywne quizy: Quizlet, Kahoot!, H5P.
Poznaliśmy podejście STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), które zakłada rozwój kreatywności i rozwiązywania problemów poprzez interdyscyplinarne projekty np. poprzez łączenie działań artystycznych z kompetencjami cyfrowymi.
Podczas szkolenia poznaliśmy również sposoby tworzenia MOOC (Massive Open Online Course), w ramach którego uczestnicy mogą korzystać z materiałów wideo, testów, forów dyskusyjnych i certyfikatów, ucząc się we własnym tempie i według własnego harmonogramu.
Dowiedzieliśmy się, jak korzystać z treści na licencjach Creative Commons (np. z Unsplash, Free Music Archive, Pixabay) i jak bezpiecznie wprowadzać multimedia do zajęć. Kluczowe było także zarządzanie prawami autorskimi i dostępność zasobów.
Analizowaliśmy również zasady bezpieczeństwa cyfrowego oraz ochrony danych w Internecie.
Poza tym zrealizowane szkolenie pozwoliło nam również:
- zwiększyć świadomość edukacyjną w zakresie korzyści i wyzwań płynących z cyfryzacji nauczania,
- poznać nowe narzędzia i strategie stosowane przez edukatorów z innych krajów,
- rozwinąć umiejętności komunikacyjne i międzykulturowe poprzez wspólną naukę w międzynarodowym środowisku,
- nawiązać kontakty zawodowe, które mogą zaowocować współpracą w przyszłości.
Ateny – miasto historii i inspiracji
Po intensywnych dniach szkoleniowych mieliśmy również okazję poznać urokliwe zakątki Aten. Odwiedziliśmy majestatyczny Akropol, spacerowaliśmy po malowniczej dzielnicy Plaka, a także podziwialiśmy krajobrazy wybrzeża Morza Egejskiego. To niezapomniane przeżycie kulturowe stanowiło idealne dopełnienie edukacyjnej przygody.
Wyjazd ten był dla nas nie tylko okazją do zdobycia cennych kompetencji, ale także inspiracją do dalszego rozwoju i zmian w naszej pracy edukacyjnej.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.





